Je laatste bezoek was
Het is nu 12 dec 2018, 11:52
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 608 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Coleman fuel appliances
BerichtGeplaatst: 01 sep 2018, 09:52 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 9
De bediening aan de zijkant voor de tweede pit is niet lastig. Ligt heel plat tegen de zijkant. Als je de Coleman wilt inbouwen volstaat (denk ik) een opening aan de zijkant. Maar ik zou (zeker bij de 413) even nadenken of je hem wilt inbouwen want het wordt nogal zwaar denk ik.

En qua verbruik: voor drie weken vakantie neem ik 3 tot 4 flessen fuel mee. Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor culinaire hoogstandjes je gaat maken. Als ik veel gebruikmaak van de oven gaat het wel harder.
Die stoves vallen wel mee. Een Coleman kachel is wel een slurper.

Profiel Persoonlijk album  

BerichtGeplaatst: 01 sep 2018, 12:37 
Very experienced Camper

Afbeeldingen: 20
De bediening van de tweede pit aan de zijkant is niet lastig. De tweede pit geeft overigens minder vermogen dan de rechter pit.
Om in te bouwen in een kampeerkist moet je er wel rekening mee houden dat de stove warm kan worden. Zelf heb ik een kampeerkist gemaakt waarin ik de stove kan vervoeren, maar voor gebruik zet ik de stove bovenop de kist (de opening van de kist zit aan de voorkant).

Succes met bouwen, benieuwd naar het eindresultaat.

BerichtGeplaatst: 01 sep 2018, 12:44 
Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 9
Ja zit sowieso nog in dubio daarover of ik m will inbouwen ja of nee. En of dat ruimte technisch handig is of juist niet.
M'n vorige kist was inclusief alle zooi en tafel/voet 33kilo, dat til je niet zo graag in je eentje in en uit de auto. Verder super handig wel maar hoop gesleep. Dus wil sowieso een nieuwe maken maar als ik er een maak, zat ik er dus wel aan te denken om ruimte voor de stove (afdankertje van jou Maris :p) te maken. Maar eerst maar eens de stove thuis hebben. En dan het ontwerp van de kist erop aanpassen.

3 a 4 liter brandstof! Voor 3 weken! Whouw dat valt me niets tegen. Stukken minder pakvolume als gas. Heb afgelopen vakantie in 1 week bijna een kilo gas verstookt in van die ronde busjes a een petfles.... Dat neemt aardig wat ruimte in als je dat voor 3 weken mee wilt slepen. Plus de beschikbaarheid van dat spul is met benzine toch stuk makkelijker !

Ja wilde er wel ruimte rondom houden als ik m inbouw, hij moet ook ergens lucht vandaan halen natuurlijk.
Model van de kist word ongeveer gelijk aan wat ik nu heb en welke nu op marktplaats staat:
http://link.marktplaats.nl/m1314071266? ... ialbuttons

En nee dit is geen verkoop praatje maar gewoon voor de fotos

BerichtGeplaatst: 22 nov 2018, 19:41 
Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 10
Vraag voor de experts:

Vanmiddag van mijn pas verkregen 414 de generator uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt.
Ik moest hem na gebruik steeds heel stevig dicht draaien, anders bleef de generator door druppelen zolang er druk op de tank stond.
Er zat wel wat vuil hier en daar, dus alles is nu weer netjes, de naald is nog mooi recht, de grafietpakking lijkt ook nog in orde te zijn. Hij sluit nu ook af door hem "normaal" dicht te draaien.
Wat mij wel op valt is dat ik bij het aansteken de regelkraan maar een heel klein stukje moet opendraaien, anders verzuipt hij meteen ( vandaag tot 2 maal aan toe de stove op zijn kop moeten houden om alle fuel er uit te laten lopen.....)

Eenmaal op temperatuur branden beide branders mooi blauw. Er komt wel bij het opwarmen een klein vlammetje uit de buis, en bij het uitzetten ook. De verstuiver heb ik al los en vast gedraaid, en lekt niet als er druk op de tank staat.
Verder viel het mij op dat de moer waarmee de regelkraan vast zit bijna volledig aangedraaid moet worden, anders blijft hij daar lekken. Bij mijn 424 heb ik nog een heel stuk schroefdraad over.

Zie bijgevoegde foto's:
Foto: regelknop 414
Afbeelding
Foto: regelknop 424 Afbeelding
Foto: opwarmen Afbeelding
Foto: brander op temperatuur Afbeelding
Foto: na het uitzetten Afbeelding

Moet ik toch een nieuwe generator en/of grafietpakking aanschaffen?
Hij regelt verder goed, en zoals gezegd brand mooi rustig en blauw.

Tips zijn welkom!

Groet Mark

BerichtGeplaatst: 22 nov 2018, 20:48 

Afbeeldingen: 29
De generator vervangen hoeft eigenlijk zelden. Goed schoonmaken is over het algemeen voldoende. Soms kom je een generator tegen met een verkoolde, teerachtige substantie. Dan is vervangen de simpelste manier.

Ik vermoed dat een nieuwe grafietpakking de lekkage zal verhelpen. Ook is het zaak dat het regeldeel goed schoon is en dat nergens een vuiltje tussen zit. Het is vrij rudimentaire/simpele techniek maar een vuildeeltje kan eenvoudig een lekkage veroorzaken.

Het vlammetje aan het einde van de generator is een vaak voorkomend probleem. Vaak gaat het weg door het eindstukje nog een slag vaster te draaien. Soms werkt dit niet en is het gewoon zo. Wel mateloos irritant vind ik persoonlijk. Overigens heb ik dit euvel zelf alleen met de dual fuel branders mee gemaakt. Met de andere branders (rode tank en een ander generator) nog nooit last mee gehad.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2018, 21:23 

Bedankt voor je reactie Moose

De kraan lekt niet, het viel mij alleen op dat ik hem verder moest aandraaien t.o.v. de 424 ( waarschijnlijk is de grafietpakking toch al wat versleten )
Ik kwam bij het schoonmaken nauwelijks vuil tegen in het regeldeel, alleen de naald en veer hadden wat aanslag.
Morgen nog maar eens proberen om het eindstukje vaster te draaien, anders laat ik het maar zo.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2018, 14:39 

Afbeeldingen: 332
De regelkraan flink wat keren open en dicht draaien, kan helpen.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2018, 15:02 

Vandaag weer een hele tijd laten branden, en ik heb het idee dat het nu beter is geworden.
Wel heb ik gisteren op eBay een nieuwe generator en een set van 3 grafietpakkingen voor een nette prijs gevonden. ( altijd handig om in huis te hebben ).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 608 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41