Je laatste bezoek was
Het is nu 20 okt 2020, 16:07
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bonte specht of goudplevier/kemphaan???
BerichtGeplaatst: 29 sep 2020, 21:12 
Rookie

Hallo allemaal,

Ik ben Marloes, vroeger altijd gekampeerd met een vergrote zilvermeeuw en een Jan van Gent, en inmiddels heb ik mn eigen gezin ook zo ver dat ze in een tent willen!! Wel alleen voor weekendjes met goed weer, dus we zoeken echt alleen een tent om in te slapen. Met zn viertjes. Afgelopen weekend naar Heerde geweest om te kijken, en we twijfelen tussen een grote bonte specht en een goudplevier. Of een kemphaan, die komen op marktplaats met enige regelmaat voorbij (het hoeft geen nieuwe tent te zijn).
Nu is mijn vraag: zou er veel verschil zitten in het opzetten van een grote bonte specht (maar 1stok) em een goudplevier/kemphaan, die toch 6 stokken hebben?
Wie kan me hierin helpen? Ik hoor het graag!

Groeten Marloes

Profiel  

Berichttitel: Re: Bonte specht of goudplevier/kemphaan???
BerichtGeplaatst: 30 sep 2020, 07:57 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 181
De traditionele tenten van De Waard zetten het snelst en makkelijkste op. Portaalstok(ken) erin, overeind trekken, luifelstokken eronder en eventueel binnen nog een paar stokken plaatsen en dan ga je rondom afspannen.
Bij de Grote Bonte Specht is het op zich ook niet lastig. Maar de vorm van de tent is net wat anders. En het afspannen van de losse luifel vraagt even tijd. Maar uiteindelijk zal het qua opzettijd elkaar niet veel ontlopen.

Maar belangrijker is de vraag welke tent het beste aan je wensen voldoet. Bij de Goudplevier kun je een serre- of varioluifel er als extra bij nemen, waar je met 4 personen riant onder kunt verblijven. En daar heb je meer stahoogte, ook onder de luifel. Kemphaan is 'maar' 170cm hoog, maar door de achterstokken heb je toch een ruimtelijke tent. Luifel is redelijk diep, maar met z'n 4en eronder zitten wordt een uitdaging.
En de GBS loopt aan alle kanten snel af qua hoogte, maar is misschien wel de mooiste van de 3...

Alle 3 komen nog wel eens voorbij op MP. Prijs zal sterk afhangen van de staat van de tent (aantal staweken) en de extra's die er bij zitten.

Jammer dat je afgelopen weekend niet even doorgereden bent naar Emst; daar was ook een hele mooie tentenshow :wink:

Profiel Persoonlijk album  

BerichtGeplaatst: 30 sep 2020, 11:33 

Afbeeldingen: 72
Wij hebben een Goudplevier en een kleine Bonte Specht en een Kemphaan gehad.
Persoonlijk zou ik de Kemphaan af laten vallen voor 4 vanwege het kleine verschil met de Goudplevier. De Goudplevier biedt toch wat meer efficiënte ruimte (Wij hebben wel de A stok achter vervangen door 1 rechte stok. Voordeel is minder gewicht en degene aan de zijkant liggen niet tegen de A stok aan. Er passen precies 2 65cm brede matjes links en rechts van de stok. En zoals eerder gezegd veel mogelijkheden met luifels.

Grote Bonte Specht is wat lichter, minder stokken en een hele mooie tent. Ruimte voor de tent is wat minder efficiënt.

Kwa opzetten zullen ze elkaar niet veel ontlopen. De GBS zal iets sneller staan.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2020, 15:49 
Rookie

Dank voor de reacties!
Goed te horen dat het qua opzetten weinig verschil maakt. Ik dacht dat de GBS veel sneller zou staan maar dat valt dus wel mee. Het is natuurlijk wel een iets handzamer pakket met minder stokken en dus lichter. En ik vind het ontwerp en de kleur echt prachtig. De goudplevier vind ik gewoon minder mooi. Maar wel praktisch en ruim. En dan vind ik de kemphaan toch een stuk fraaier dan de goudplevier, door de lijnen van de zijkant (dat stuk van de luifel richting de grond). Dat hij niet zo hoog is is niet zo’n punt, we zijn allebei niet zo lang.
We hebben in Heerde getest met matjes, en op 2,50m passen we idd wel met zn viertjes naast elkaar. Dan leggen we de kindjes gewoon aan de buitenkanten :) En dat je dan allemaal makkelijk aan de voorkant eruit kan is ook wel fijn. Bij de GBS kan ik me voorstellen dat je een van de twee ingangen gebruikt en voor de andere je tafeltje/stoeltjes zet. Zul je altijd zien dat het kind dat aan die kant ligt moet plassen ‘s nachts!
Ik wilde eigenlijk voor de GBS gaan, maar nu staat er een mooie Kemphaan op MP, hele gave kleurcombi met rood, dus ben flink aan het twijfelen.... lastig die mooie tenten!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 sep 2020, 15:57 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
Bedenk wel dat je kinderen niet deze lengte houden.
En wat betreft de kemphaan op mp, er zijn betere deals te krijgen voor die prijs.
Een Vario aan een kemphaan, vind ik zelf geen ideale optie, lang en laag. En extra werk met opzetten.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2020, 16:04 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
Pb gestuurd

BerichtGeplaatst: 30 sep 2020, 16:09 
Very Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 31
De GBS is vooral mooi .Maar niet erg praktisch. Ik heb er zelf eentje en trek er op campings veel bekijks mee.
De Goudplevier is veel handiger maar zoals je zelf al aangeef minder mooi.
Ook het gewicht en pakvolume is iets om je overweging mee te nemen.

BerichtGeplaatst: 30 sep 2020, 20:45 
Rookie

Pimm, wat vind jij precies onhandig aan de GBS?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 sep 2020, 20:57 
Very Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 31
Ha Marloes, onhandig is niet echt de goede omschrijving maar toch.
Wij slapen er met z'n tweeën in met kinderen erbij wordt toch wat knus,
Hangt ervan af hoe groot de kinders zijn maar die groeien zo snel ;-)
Onder de tarp kan je met 2 personen net aan zitten.
In de tent kan je alleen direct bij de paal rechtop staan.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2020, 18:42 

Afbeeldingen: 19
Hier ook voorkeur voor de Goudplevier met serre/varioluifel. Meest praktische tent voor alle omstandigheden. Compact voor gezin van 4, hoogte, tent bied genoeg ruimte voor 4 x65x 200 matrasjes, met regen ook nog ruimte om beschut re zitten.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2020, 08:25 
Lampbeugelaar

Afbeeldingen: 175
Zoek je alleen een tentje om in te slapen met 4 personen denk dan ook eens aan een "oudje"; De Bergeend" :idea:

10343

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]