Je laatste bezoek was
Het is nu 17 okt 2019, 12:01
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vario Albatros
BerichtGeplaatst: 26 aug 2016, 14:34 
Camper

Afbeeldingen: 2
Ik heb een vraag over de vario van mijn Albatros. Tijdens het kamperen ben vind ik het leuk om wat te stoeien met die vario om hem goed te krijgen. Afhankelijk van het weer zet ik hem dan op.
Maar het valt me op dat ik hem nauwelijks de hoogte in krijg. Daar gaat mijn vraag over.
Ik heb twee jaar geleden een Albatros gekocht (nieuw). Het is echter het model van voor 2010. Dus eigenlijk de eerste generatie volgens mij. Deze hadden ze nog liggen en hebben ze gemaakt van stof die over was. (met een prachtige blauwe kleur voor de deuren!!). De vario hebben we hierbij gekocht. Als ik hem opzet volgens het boekje komt hij heel laag uit. Voor mijn gevoel heb ik gewoon veel meer stof nodig om de middelstok van de vario hoger te krijgen. Die staat bij mij heel schuin, omdat hij niet hoger lijkt te kunnen.

Ik heb wel wat foto's maar het lukt me niet om die nu toe te voegen. Weet iemand hoe ik dat kan doen? Dat zal de tekst wellicht wat verduidelijken.

Profiel Persoonlijk album  

Berichttitel: Re: Vario Albatros
BerichtGeplaatst: 26 aug 2016, 15:22 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
welkom.

En hier kan je vinden hoe je foto's plaatst,
viewtopic.php?f=17&t=3488

BerichtGeplaatst: 26 aug 2016, 20:44 
Camper

9857

9858

BerichtGeplaatst: 26 aug 2016, 21:02 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 177
Excusez moi, maar het ziet er (inderdaad) niet uit :shock: In ieder geval niet zoals het zou moeten.
Het lijkt wel te beginnen met het aflopen van de schaapskooiluifel, de luifel die aan de basistent zit. Die lijkt onvoldoende 'omhoog' te komen. Vervolgens staan - wellicht hier door - de zijschermen veel te vlak en daar door komt de vario ook niet omhoog. Andere gedachte: zijn je zijschermen misschien van het model ná 2010 en daar door te lang?!

Vraag is of het probleem zich oplost door de schaapskooiluifel meer omhoog te plaatsen (de schuine stokken onder deze luifel meer omhoog te zetten), of dat er meer aan de hand is. Dat is zonder de tent 'in handen' te hebben niet te zeggen.

Zou haast zeggen: kom naar het NZF! Daar vind je voldoende deskundigheid om je te helpen en om een juiste diagnose te stellen (en hopelijk oplossing aan te dragen).

BerichtGeplaatst: 26 aug 2016, 21:08 

Zo zou ie moeten kunnen staan (foto even geleend van MP):

9859

Zoek de verschillen :!:

BerichtGeplaatst: 26 aug 2016, 21:18 
Camper

mmm, bedankt voor je opbeurende opmerkingen ;).
Haha, wel lekker duidelijk!

Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben met die zijschermen. Er is helaas heel veel misgegaan bij het kopen van deze tent. Een korte uitleg: basistent komt gewoon niet overeen met alle andere onderdelen, terwijl we dit wel als set hebben gekocht. Dus er zaten geen risten aan de zijschermen dus konden het eerste jaar de vario niet vastmaken aan de zijschermen. Ook konden de gordijnen er niet in omdat de ritsen niet overeen kwamen.

De zijschermen lijken inderdaad veel langer te zijn dan degene op de foto die je stuurt. Wat zou je advies zijn? Terug naar Gouda? Ik ben na vorig jaar met het pakket teruggegaan en ze hebben kosteloos alles passend gemaakt. Maar nu blijkt dat dit ook weer niet klopt. Maar ik wil wel deze zijschermen houden, want de kleur komt natuurlijk ongeveer overeen (niet helemaal precies omdat ze erbij gezocht zijn). Zouden ze die zijflappen op maat kunnen maken?

Daarnaast zet ik de stokken van de luifel van de tent inderdaad heel schuin. Maar hoe bepaal je hoe schuin/recht die moeten staan?
En wat zou er (behalve de stand van de stokken) nog meer aan de hand kunnen zijn?

BerichtGeplaatst: 26 aug 2016, 21:24 

Teruggaan naar Gouda is geen slecht idee. Daar staan mensen die je heel goed kunnen helpen. Je kunt de foto's van tevoren al even mailen met beschrijving van het probleem en dan een afspraak maken zodat ze ook echt tijd voor je hebben. Dan is het gewoon een kwestie van nameten en uitsluiten. Mocht het probleem dat verkeerde zijschermen zijn, dan wordt dat zonder meer voor je opgelost.

Hoe schuin stokken moeten staan: daar is standaard antwoord op te geven. De luifelstokken staan altijd wat schuin en nooit rechtop. Je moet de ruimte in het doek opvullen, zonder dat er hele rare plooien ontstaan. Een beetje gevoel en ervaring, zeg maar....

Denk maar eens na over het NZF. Ook zonder je eigen tent kun je bij anderen goed zien hoe stokken en luifels staan.

BerichtGeplaatst: 26 aug 2016, 22:45 
Camper

Nu begin ik te twijfelen of andere zaken wel kloppen. Zou het kunnen zijn dat de vario ook anders is? Is de afmeting van de 1e generatie Albatros vario anders dan die daarna komt?
Je ziet op de foto van mij vooral ook dat de aansluiting windscherm / vario niet goed is. De rits van het windscherm loopt een stuk verder door.

De binnentent die we speciaal voor deze tent hebben laten maken lijkt ook niet helemaal uit te komen.

De stokken zullen in ieder geval wel een verbetering zijn wanneer die goed worden opgezet.
Ik zal eens nadenken over het NZF en met vrouwlief overleggen :)

BerichtGeplaatst: 26 aug 2016, 23:19 
Vuurmeester

Afbeeldingen: 27
Op het eerste gezicht leken mij de schermen inderdaad te groot.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 06:38 
Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 3
Als de ene rits verder doorloopt dan de andere heb je sowieso al te maken met onderdelen die niet bij elkaar horen. Bij mij is hetzelfde geconstateerd toen ik in Heerde een varioluifel liet passen op onze zijschermen. De rits hield een stukje over waardoor ze direct al constateerde dat het waarschijnlijk een luifel was van het model ervoor.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 07:19 
Rookie/Bingoblunderaar

Afbeeldingen: 217
Waar de vario aan het zijscherm zit geritst moeten de vario en het zijschern gelijk eindigen. Op de foto's van uw tent is dat duidelijk niet het geval. De vario hoor niet bij deze zijschermen en waarschijnlijj zijn de zijschermen dan verkeerd.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 08:05 
Camper

Bedankt voor de opmerkingen!
@Napauleon: Wat voor oplossing is er toen gekomen voor dat probleem? Dat bij jou dus ook de vario wel goed, maar de zijschermen verkeerd of was het andersom?

Weet iemand of de afmeting van de varioluifel is veranderd bij de nieuwe (niet de nieuwste ++) versie van Albatros?

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 08:39 

Albert-Jan schreef:

Weet iemand of de afmeting van de varioluifel is veranderd bij de nieuwe (niet de nieuwste ++) versie van Albatros?

Het model Albatros 2010-2015 is hoger en smaller dan het model daar voor. Dat betekent per definitie dat de vario ook anders is en de een niet op de ander past.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 08:47 

Het probleem met te grote zijschermen heb ik ook gehad bij mijn albatros uit 2013, bleken van een VGZ

Zie: viewtopic.php?t=12295

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 08:49 

Is opgelost door andere schermen daarna bleek de vario ook stuk beter te staan en op te zetten

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende