Je laatste bezoek was
Het is nu 20 jul 2019, 09:02
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Vario Albatros
BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 09:57 
Camper

Afbeeldingen: 2
Ok. Goeie tip van de windschermen die van een VZM bleken te zijn. Ik heb gelijk even naar Gouda gebeld. Man adviseerde om langs te komen. Dan kan alles even nagemeten worden. Ik neem dan de Vario en de binnentent ook mee, zodat goed nagekeken kan worden of de hele set nu echt bij elkaar past of niet.
De medewerker vertelde mij dat vanaf 8 oktober Joop weer terug is van vakantie en aangezien ik vorige keren ook bij hem ben geweest met de problemen wacht ik even tot 8 oktober om langs te gaan.

Profiel Persoonlijk album  

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 10:23 
Very experienced Camper

Albert-Jan schreef:
Bedankt voor de opmerkingen!
@Napauleon: Wat voor oplossing is er toen gekomen voor dat probleem? Dat bij jou dus ook de vario wel goed, maar de zijschermen verkeerd of was het andersom?

Weet iemand of de afmeting van de varioluifel is veranderd bij de nieuwe (niet de nieuwste ++) versie van Albatros?

De zijschermen waren bij mij al goed, want die zijn samen met de tent gekocht. De Waard is momenteel een passende varioluifel voor ons aan het maken. Ze kunnen veel nog zelf maken, maar daar komt wel 20% extra kosten bij asl het om een ouder model gaat vanwege de extra arbeid die het kost.
Van de Albatros zijn wel een paar versies (ook voor de ++). Vooral de hoogte is een paar keer aangepast. Zie de wiki voor details. Zodra de hoogte aangepast wordt heb je volgens mij ook meteen aanpassingen in het zijscherm.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 11:31 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 29
20% extra kosten? Pittig.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 12:35 
Camper

Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit allemaal kosteloos in orde wordt gemaakt.
Ik heb de tent + zijschermen + vario in een keer 'als set' gekocht en ging er dus vanuit dat dit allemaal passend was. Vorig jaar bleek het qua ritsen en maat niet te passen. De gordijnen waren van een een nieuwer type albatros net als het gronddeken. Daarom hebben we die ingeruild en een binnentent laten maken (vonden we toch fijner en daar was nu mooi de gelegenheid voor). Daar moesten we toen inderdaad wel de meerprijs van die 20% voor betalen, maar dat vond ik logisch. Wij wilden gelijk van 'de fout' gebruik maken door een binnentent te nemen.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2016, 13:46 
Rookie/Bingoblunderaar

Afbeeldingen: 217
Als De Waard je een tent verkoop met vario en naderhand blijkt die vario er niet meer te liggen, dan kunnen ze geen extra kosten in rekening brengen omdat het het zijschermen of een vario is van een ouder model.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2016, 19:03 
Camper

bedankt voor alle reacties.
Ik ga volgende week naar Gouda.
Ik kon toch niet laten alvast zelf wat te onderzoeken. Ik heb de zijflappen even opgemeten. Dan kom ik op 2x een schuine zijde van 257cm (van nok tot grijze onderflap) en de onderkant van 160 cm.
Heeft iemand een idee of dit in de buurt komt van de maten van een zijflap van een Albatros (model t/m 2010)?
Zijn deze maten ergens te vinden?

BerichtGeplaatst: 22 sep 2016, 22:48 
Camper

Even een kleine update. Ik heb de zijschermen van de Albatros van mijn schoonvader vergeleken met die van ons. Dan blijkt dat het toch gewoon de goede maat blijkt te zijn. Gelukkig maar. Daar is 1 nadeel aan: dan lag het dus toch helemaal aan de manier van opzetten.....
We hebben dus nog wel wat te leren!

BerichtGeplaatst: 02 aug 2018, 21:08 
Camper

Graag blaas ik dit topic even nieuw leven in. Het zit me nog niet lekker. Ik heb het idee dat er iets niet klopt aan onze set.

Weet iemand of de vario en de zijschermen qua maat en model verschillend zijn van de modellen 1991-2010 en 2010-2015? Heeft iemand de maten van de zijschermen en de vario van die modellen?

BerichtGeplaatst: 02 aug 2018, 21:27 
Very experienced Camper

De maten weet ik niet, maar het klinkt wel logisch dat er verschillen zijn. De instap van de tent is oa hoger geworden. Dan lijkt het me voor de hand liggen dat dat ook wat doet met de Vario en de windschermen.
Ik heb zelf een lepelaar uit 2014. Ook die is aangepast in de loop der jaren en daar past een oud model Vario niet op.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk

BerichtGeplaatst: 02 aug 2018, 21:58 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
op Facebook is er op dit moment ook iemand met het zelfde probleem, of is die post ook van jou?

BerichtGeplaatst: 03 aug 2018, 06:26 
Camper

Nee, dat ben ik niet. Maar ik ben wel benieuwd...
Wie beschikt over de maten en/of goede tips wat nu te doen?

BerichtGeplaatst: 03 aug 2018, 06:40 
Very experienced Camper

Als ik de post teruglees dan heb je de windschermen vergeleken met die van je schoonvader, maar hebben jullie wel hetzelfde model albatros? Ik lees namelijk ook dat die van jou niet uit een standaard serie komt. Misschien raadzaam om dat eens na te meten?
Heb je destijds de boel nog laten opmeten in 1 van de winkels?
Het lijkt me wel duidelijk dat de windschermen niet bij de tent passen. Die zijn te lang.

BerichtGeplaatst: 03 aug 2018, 12:31 
Camper

De tent van mijn schoonvader komt uit ‘93. Het is ook een albatros uiteraard.
Onze tent is van 2004, maar lijkt her model 1991-2010 te zijn. De breedte is 420. Dat duidt op het oude model. Maar de ramen zijn ongeveer 76*77. Dat is vierkant dus duidt weer op het model 2010-2015. De hoogte van de tent bij de deuren is 185...

Eerlijk gezegd snap ik er niets van. Naar mijn idee is jet een basistent van 1991-2010, maar niet ee standaardmaten. De zijflappen lijken veel te lang, maar komt vooral doordat ik de schaapskooi veel te schuin heb gezet. Ze zijn qua maar iig hetzelfde als de flappen van mijn schoonvader. De vario lijkt op de foto’s te kort te komen en je ziet dat hij hem bij de rits ook knijpt.... die staat veel te gespannen en is te kort.

Kan het kloppen wat ik denk?

BerichtGeplaatst: 03 aug 2018, 12:48 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
ramen maat zegt niets, je had eerder de keus tussen grote en kleinere ramen.

BerichtGeplaatst: 03 aug 2018, 12:56 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 340
Als de schermen uiteindelijk fout blijken te zijn dan zal dit in de huidige situatie mogelijk niet meer op te lossen zijn.

Je kan dan elders een andere set zijschermen laten maken (als de vario wel klopt).

Bij de 4,20 meter modellen staan de zijschermen erg schuin. Dat is normaal.

Maar mogelijk stond ook de basistent te veel naar voren.
Grondzeil vast, stokken plaatsen en de portaaldeuren als indicatie gebruiken. Tent naar voren trekken tot de deuren ca. 8 tot 10 cm van het grondzeil hangen. Voorkant fixeren en vervolgens achter afspannen zodanig dat de tent/hoofdmast weer recht komt te staan.

Varia met zijschermen aan ritsen, hoofdmast vario op de gewenste hoogte zetten en vervolgens zijscherm met vario verder afspannen.

NB
Er is maar 1 echte Albatros en dat is model van voor 1992, de 4 meter uitvoering.
Minder praktisch maar een lust voor het oog.
Binnenkort weer nieuw te verkrijgen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende