Je laatste bezoek was
Het is nu 17 okt 2019, 12:01
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraag varioluifel stormvogel
BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 06:35 
Very Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 26
Gister waren we in de vrijbuiter in Zaandam, was er nog nooit geweest..., Maar mooie zeer ruime winkel!
Natuurlijk een best tijdje bij de tenten doorgebracht omdat we er stiekem we aan zitten te denken om ooit een nieuwe de waard te kopen.
Nou stonden we in een albatros ++, wat een mega tent is dat zeg! Heerlijk ruim en heeeel veel ruimte.

Nu stonden we ook in een stormvogel, en deze vonden we zelf wat praktischer kwa grote.
Nu is mijn vraag wat is de effectieve leef ruimte die je met een Vario luifel creëert? En wat zijn de maten ervan?
Heb al heel wat geprobeerd af te zoeken en dat je er met z'n 5ven onder kan zitten kwam ik achter maar daar hield het een beetje op.

Mvg Carel

Profiel Persoonlijk album  

Berichttitel: Re: Vraag varioluifel stormvogel
BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 09:10 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 40
Wij kunnen met gemak met iig vier personen onder de vario zitten van onze Stormvogel(2009). Maar een en ander zal afhangen hoe groot je stoelen en tafel zijn en of je er een lading kastjes en/of kookmeubels onder zet.

BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 10:51 

Afbeeldingen: 9
De varioluifel van de nieuwe Stormvogel is bovendien groter dan die van 2009. Mijn ervaring: een vario biedt je ruim voldoende leefruimte voor een groter aantal mensen dan waar de tent voor bedoeld is. Ook als je, zoals ik, een uitgebreide keuken setup hebt. Vier personen onder de vario van de Stormvogel is prima te doen. Dat lukt ook al met zijschermen en een zonneluifel zelfs.

BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 10:55 

Afbeeldingen: 19
Hoeveel ruimte je over hebt of houdt hangt echt af van de spullen die je zelf belangrijk vindt om mee te nemen. Dus de ruimte is relatief. Het is echt hoe "groot" je het zelf aanpakt/of uitpakt.

Wij passen met naar alle tervredenheid onder de serreluifel van de goudplevier incl 4 paraplu stoelen, tafel 60x80 en keukenkist en koelbox levensmiddelen en leesbox, zonder dat we ons opgepropt voelen. Wij hebben heel bewust hiervoor gekozen ook ivm bagage ruimte in de auto.

Ga naar de showroom en kies het model stoelen en een tafel uit die je mee zou willen nemen en ga proef zitten voel de ruimte.

BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 18:34 

Dat laatste is denk ik inderdaad het beste om eens te doen, proef zitten. Maar dacht dat er misschien precieze maten waren, zelfde van de tent zelf waar je een mooie tekening van kan vinden met hoeveel cm de tent is.

Natuurlijk is ruimte zeer relatief en kan je alles vol stouwen met troep, maar ben nog niet echt een kampeerder met veel zooi.

Al zat ik er wel aan te denken om een opbergschort deluxe ++ te maken als een soort hang kastje met harde horizontale plankjes zodat je eenvoudig kastje hebt zonder dat het veel ruimte in beslag neemt.
Ben helaas nu op zee als stuurman, dus kan niet achter de naaimachine duiken maar als ik met verlof ben ga ik dat zeker doen! (Foto's worden dan gepost)

Maargoed zoiets neemt geen ruimte in beslag van de Vario luifel natuurlijk.

Nog een andere vraag, de mensen die een Vario luifel hebben, hebben jullie altijd de deuren open staan zodat jullie half in de tent half onder de luifel zitten, of is het 1 van de 2. Of voelt de luifel als een ander vertrek of betrekken jullie het juist bij de tent? En hoe doen jullie dat met een grondzeil?

BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 18:45 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
Heb beide deuren altijd open, mits het weer het toe laat( bij kou en nat weer heb ik de boel dicht). Maar zit in principe altijd buiten. Liever met 2 truien en een muts buiten, dan opgesloten binnen :oops:

BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 19:03 

De tent is bij ons slaapruimte, de vario is leefruimte. Ik heb het liefst ook een open ruimte in de grote tenten hang ik ook geen gordijn :lol: . We zitten overdag met tafel en stoelen ergens rond de tent. Afhankelijk van het weer. Alleen bij kou of regen kruipen we onder de vario. Wij hebben van dat rubber gaatjes tapijt onder de vario, geen last van zand of troep en wordt niet glad.

Maar tijdens het kamperen ontwikkel je vanzelf een patroon wat het beste bij je past. Het is bij ons ook gegroeid. Wij hebben een paklijst gemaakt van onze spullen en na de vakantie liepen we de lijst door of we dingen miste of niet gebruikt hadden. En nog wisselt er regelmatig wat.

Maar de stormvogel incl vario is een mooie combi.

BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 19:35 
Very experienced Camper

Ik heb een albatros ++, en hebben afgelopen weekend met zn zessen er ruim onder gezeten. Dat met een kookstel erbij 9 hago rekjes. 6 links 3 rechts. Ikea kinderstoel, prullenbak, ingeklapte buggy. Tafel van 100 X 70. We zaten op 4 normale campingstoelen en 2 uitschuifbare stoelen. Ideaal !!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 22:07 

Marlies schreef:
De tent is bij ons slaapruimte, de vario is leefruimte. Ik heb het liefst ook een open ruimte in de grote tenten hang ik ook geen gordijn :lol: . We zitten overdag met tafel en stoelen ergens rond de tent. Afhankelijk van het weer. Alleen bij kou of regen kruipen we onder de vario. Wij hebben van dat rubber gaatjes tapijt onder de vario, geen last van zand of troep en wordt niet glad.

Maar tijdens het kamperen ontwikkel je vanzelf een patroon wat het beste bij je past. Het is bij ons ook gegroeid. Wij hebben een paklijst gemaakt van onze spullen en na de vakantie liepen we de lijst door of we dingen miste of niet gebruikt hadden. En nog wisselt er regelmatig wat.

Maar de stormvogel incl vario is een mooie combi.

Ja dat zeker! Ik zit als het weer en de muskieten het toelaten ook altijd buiten, zalig daarvoor ga je kamperen, maar het is goed om ook de rest van de mogelijkheden te weten voor als het weer wel 3 dagen of meer achter elkaar niet zo mooi is.

Maar begrijp ik goed dat jullie met meer dan 4 in de tent slapen en dus ook het leef gedeelte van de tent gebruiken om in te slapen?
De nieuwe albatros is namelijk ook een super mooie en ruime tent maar neemt meteen zoveel plek in beslag, en dan moet je daar ook weer op gaan sorteren als je een camping aan het zoeken bent.

Maargoed ben me op dit moment heel erg aan het oriënteren van wat allemaal mogelijk en leefbaar is, want een de waard koop je natuurlijk niet voor 1 a 2 jaar... Nu ook nog maar hopen dat ik nog de mogelijkheid ga hebben om een nieuwe te kopen...

BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 22:10 

Matte schreef:
Ik heb een albatros ++, en hebben afgelopen weekend met zn zessen er ruim onder gezeten. Dat met een kookstel erbij 9 hago rekjes. 6 links 3 rechts. Ikea kinderstoel, prullenbak, ingeklapte buggy. Tafel van 100 X 70. We zaten op 4 normale campingstoelen en 2 uitschuifbare stoelen. Ideaal !!

Wel heerlijk al die ruimte! Lastige keuze alle ruimte zoals een woning of iets kleiner en het kleine beetje afzien van het kamperen bewaren en koesteren :lol:

BerichtGeplaatst: 06 aug 2018, 22:31 

De jonste slaapt nog bij ons de oudste in zijn eigen tentje. Dus 4 personen.
Wij hebben via marktplaats div modellen geprobeerd. Nadeel is dat er zoveel leuke de waard modellen zijn dat de collectie groeit :lol:

BerichtGeplaatst: 07 aug 2018, 07:25 
Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 57
Marlies schreef:

Zo doe ik het ook, en dan ook nog 2 aparte lijsten: 1 voor de lange vakantie en 1 voor weekends.

Onze tenten komen van marktplaats, zo konden we voor niet te veel geld wat uitproberen. Uiteindelijk is het de Roerdomp geworden met Pijlstaart voor de oudste 2 kinderen.

Wij gebruiken wel het gordijn, slapen daar met 3 personen achter. Het leefdeel wordt door de kinderen gebruikt om te spelen en in de avond gaan we daar zitten als er te veel muggen zijn. De vario is verder ons leefgebied bij regen. De vario van de Roerdomp is kleiner dan die van de nieuwe stormvogel, maar wij kunnen er met 5 personen, een keukenkist en een klein tafeltje prima zitten. Wij hebben de deuren enkel met inrichten en opbreken helemaal open, verder zelden, meestal staan wel de risten open. Dat is zo gekomen tegen vliegend ongedierte (muggen, midges, zoemdingen, alles wat prikt, bijt, zoemt en je daarmee uit de slaap houdt). Op zich is het geen gek idee om ze wat vaker open te zetten, maakt de ruimte wat groter, vooral omdat de kinderen met regen toch vaak binnen zitten te spelen.

BerichtGeplaatst: 07 aug 2018, 13:28 

Echt super al deze reacties!

Een ding is me wel echt duidelijk geworden, een Vario luifel is een must met een gezin bij een iets kleinere tent. Gelukkig staan we nog niet in die positie maar wie weet wat nog komen gaat....

Kan haast niet wachten om weet te gaan kamperen! Helaas kom ik pas in October terug en vrouw lief denkt dat ze het dan te koud gaat vinden op de camping in tent.

Dus helaas wachten tot volgend jaar...

BerichtGeplaatst: 10 aug 2018, 11:11 

Heb nog een paar vraagjes.

Een zonneluifel, dit is eigenlijk enkel een lap stof voor de tent uit om te fungeren als een parasol, klopt dit of kan je deze lap ook dicht ritsen mocht je 2 wind/zeischermen hebben? En op die manier ook iets meer binnenruimte creëren?

BerichtGeplaatst: 10 aug 2018, 11:40 
Tentspotter

Afbeeldingen: 0
van een zonneluifel kan je geen dichte luivel maken, wel bijna, maar hij is te kort en aan de zijkant hou je ook een spleet.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]