Je laatste bezoek was
Het is nu 17 okt 2019, 11:59
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Voorstellen en advies 2 persoons weekendtent
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 10:47 
Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 57
Mark75 schreef:
Klein beginnen. Zeg ik hier wat geks mee?

Nee, niets geks, meeste mensen beginnen juist groot en gaan dan steeds kleiner :-)

Meeste mensen hier beginnen trouwens met 1 tent en gaan dan voor meer zodat alle mogelijke kampeersituaties gedekt zijn.

Verstandig om lekker dicht bij huis te beginnen, wij gaan voor weekends ook liefst naar het dichtsbijzijnde ntkc terrein. We wachten dan eerst het weerbericht af, als het te slecht is dan gaan we niet. Beetje kou of een buitje trekken we wel, maar 3 dagen regen, regen, regen is toch wat teveel van het goede.

Een daktent lijkt me geweldig, maar voor ons wat onpraktisch. We hebben een 4wd gehad, maar was erg duur en zoop enorm. Nu dus een saaie grijze gezinssauto, hoewel we de 4wd nog steeds wel missen.

Profiel Persoonlijk album  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 15:19 
Lampbeugelaar

Afbeeldingen: 149
Mark75 schreef:
Overigens ben ik erop gekomen ondat een collega zijn LandRover 88 met daktent ging verkopen. Dat lijkt me geweldig maar ik ga nergens in NL offroad,

Niet alles is De Waard wat hier de klok slaat.
Kan ook in Nederland.......

10198

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 16:14 
Camper

@ Emile:

Ja, dat is briljant. En hoewel ik de 88 graag zou willen gebruiken, het is een charmante bak om te kamperen en af en toe een ritje zondee haast, realiseer ik me dat het een dure hobby is en er met 2 fulltime banen en jonge kinderen ik er niet genoeg uit zou halen... Een klein tentje past wat meer bij het reële gebruik

De fot is een beetje off topic maar betreft de 88 die van mijn collega was...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 16:41 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 29
Genoeg adviezen al. Desondanks geef ik ke mijn ervaringen. Ooit heb ik een Koningsstern gekocht voor hetzelfde doel als jij. Naast de Albatros wilde ik een kleinere tent voor een weekendje weg al dan niet met partner en/of de kids.

Mijn conclusie, de KS is een prachtige tent. Misschien wel de mooiste. Maar praktisch vond ik hem niet voor dit doel. Alleen of met twee prima en ruim voldoende ruimte. Met één extra persoon, in mijn geval een kind, gewoon te klein. Ook de luifel biedt weinig praktische ruimte door de achteroverhangende deur. M.a.w. De luifel lijkt groter dan hij praktisch is. Zijschermen helpen wel overigens. Ook de naar binnenvallende deur vind ik onhandig.
Maar nogmaals, prachtige tent en prima voor twee personen.

Daarna overgegaan op een Kapmeeuw, de voorganger van de Goudplevier. Dit zijn dus twee tenten die perfect zijn voor dit doel. Ruim genoeg voor 3 personen of 2 volwassenen en 2 kinderen. Met de luifel erbij heb je zelfs een hele ruime tent. Met als grootste voordeel, ze zijn heel snel op te zetten en af te breken.
Andere optie is ook nog de Kemphaan. Dit is een kleine versie van de genoemde Papegaaiduiker en een heerlijk ruime tent. Hij vergt iets (heel weinig) meer tijd om op te zetten.

Daarnaast is er ook nog de Oeverloper. Dit is een Kleine Burgemeester met losse luifel. Het is een modulaire tent die je, als je alle opties er bij hebt, op veel diverse manieren kan gebruiken. Schaapskooiluifel, dichte luifel. Met of zonder tussenstuk. En, als je er twee hebt kan je hem vis-a-vis gebruiken.

Ander dingetje waar je tegen aan zal lopen is dat de Waard niet veel keuze meer heeft in kleine tentjes. De Goudplevier zit volgens mij nog wel in het assortiment. Maar je zal het dus voornamelijk van de tweedehandsmarkt moeten hebben.

Berichttitel: Voorstellen en advies 2 persoons weekendtent
BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 16:42 

Dubbele post

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 17:11 
Camper

Moose schreef:
Daarnaast is er ook nog de Oeverloper. Dit is een Kleine Burgemeester met losse luifel. Het is een modulaire tent die je, als je alle opties er bij hebt, op veel diverse manieren kan gebruiken. Schaapskooiluifel, dichte luifel. Met of zonder tussenstuk. En, als je er twee hebt kan je hem vis-a-vis gebruiken.

Ja, de oeverloper heb ik ook (op het forum) gezien. Dit was instinctief mijn eerste keuze vanwege de voortent/luifel maar ik ben bang deze niet snel 2ehands te vinden... Is dat zo of komt er nog wel eens 1 op de markt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 18:23 

Geduld is het sleutelwoord. En een beetje geluk. De afgelopen jaren hebben er meerdere op MP gestaan. Alleen je moet het niet nu willen hebben.

Let wel dat er een eerste serie is waar de dichte luifel aan de tent vast zit. Die is minder flexibel qua inzet.

En je kan met drie personen in één Overloper maar dat houdt niet over. Een Goudplevier, Kapmeeuw of Mantelmeeuw zijn wat dat betreft mooie alternatieven.
En over alternatieven gesproken, Atomatent heeft ook een leuke tent voor jouw doel; de Cameleon. Deze is nog nieuw te koop.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 20:53 

Afbeeldingen: 9
Moose schreef:
Dubbele post
Nou ja die tweede was namens mij omdat ik vind dat je gelijk hebt :)

Laatst bijgewerkt door Maris op 13 maart 2019, 21:27, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 21:19 

Maris schreef:
Moose schreef:
Dubbele post
Nou ja die tweede was namens mij omdat ik vind dat je gelijk hebt :)

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Altijd fijn om te horen

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 23:33 
Experienced Camper

Afbeeldingen: 2
Situatie lijkt op die van ons hier (gezin van vier met twee kleine kinderen en een partner die niet altijd mee zal gaan). Zelf voor een vergrote Kuifmees gegaan, en inmiddels erachter dat ik er nog een kleinere tent bij wil hebben. Maar kan 'm zeer aanraden: je zet het zo op, je zit droog en uit de wind, je hebt stahoogte en ik vind het persoonlijk een mooi design. Overkill voor een weekend is het zeer zeker niet.

Goudplevier is misschien praktischer en lichter met de varioluifel. Grote Bonte Specht simpeler (en minstens zo leuk).

BerichtGeplaatst: 18 maart 2019, 21:08 
Camper

Wij hebben voor weekenden een (gewone) Kuifmees en een Grote Bonte Specht. Onze ervaringen met deze tenten:

Kuifmees:
+ Mooiste tent die er is :D
+ Lekker veel ruimte onder de luifel. Ook met wat minder weer droog zitten/koken. Dit vinden wij een groot voordeel, maar is persoonlijk.
+ Is officieel een 2 persoonstent, maar met niet al te brede matten past met z’n 3-en ook.
- Iets lastiger met opzetten vanwege de boog (vinden wij), maar met wat oefening wel alleen te doen in een ruim half uur ofzo.

Grote Bonte Specht (met Xl tarp)
+ Veel vloeroppervlak binnen. Passen 4 mensen in. Door de grote kuip kan je met 2 of 3 personen ook nog al je spullen binnen kwijt.
+ Zet wat sneller en makkelijker op.
- Onder de tarp minder ruimte. Met 3 eten kan net, maar combi wind/regen is niet fijn.
- Duidelijk minder hoogte dan de Kuifmees, zowel onder de luifel als in de slaaptent. Je moet geen hekel hebben aan bukken :D

Succes met kiezen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2