Je laatste bezoek was
Het is nu 05 dec 2023, 16:57
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kuifmees niet goed uit te spannen.
BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 09:50 
Rookie

Afbeeldingen: 3
Na jaren van plezier met onze vergrote zilvermeeuw hebben we hem dit jaar voor een symbolisch bedrag aan een familielid met kleine kinderen verkocht. Hij gaat op voor zijn tweede jeugd en ik weet zeker dat ze er nog jaren plezier van zullen hebben. Met zijn vijven was het een ideale tent. Nu we (weer) met zijn tweetjes op pad gaan is ie een beetje aan de grote kant.
We hebben hem vervangen door een Kuifmees. Inclusief de voorafsluiting. In de winkel in Gouda had ik wat twijfels omdat het demo model er nou bepaald niet heel strak bij stond en het naaiwerk ook niet vreselijk mooi was. Ik ben wat dat betreft een purist die vindt dat een tent mooi strak moet staan en mooi recht gestikt moet zijn.. Kies niet voor niks voor een de Waard..
De verkoper overtuigde mij dat dit een vroeg demo model was en dat de productiemodellen wel netjes strak staan en mooi afgewerkt zijn.

De tent op een veldje even opgezet en geconstateerd dat het allemaal niet zo netjes strak stond als ik gewend was. Zal wel aan mij liggen dacht ik.
Nog wat instructies gelezen (waaronder die op het forum hier) en vervolgens het afgelopen weekend voor het eerst op pad.
Geweldige tent! Geen stokken in de weg en met de voorkant gesloten meer dan genoeg ruimte om bij slecht weer met meer dan twee mensen binnen te zitten. Kunnen de kinders stiekem toch weer mee, inclusief aanhang :-)
Alleen.. de zijranden spannen absoluut niet goed uit. Hij staat als een goedkope de waard wannabe bij. Ik heb van alles geprobeerd, voorover trekken, achterover trekken, Boog korter en meer rechtop, boog langer en schuiner, echt niks helpt. Sowieso kan ik hem aan de achterkant niet goed spannen want eigenlijk zijn de lijnen aan die kant gewoon te kort. De uitspanning staat in 1 lijn met het dak en daardoor krijg ik de muur niet goed in vorm. Daar komt bij, als het in 1 lijn staat komt alle krimp trekkracht volledig op de lijnen Na de eerste bui waarin ik de lijnen echt flink losser gezet had werden de haringen alsnog uit het zand getrokken. En de uitspanranden hingen nu nat en wel echt helemaal als een kermistent. Totaal niet meer strak te krijgen.

Details... heel onhandig dat de aluminiumringen (die overigens veel slapper zijn dan de ringen die aan de oude zilvermeeuw zaten) niet over de kop van de bijgeleverde haringen passen. Dat levert bij het afbreken weer extra schoonmaakwerk op van de ringen.
Nog een dingetje... de grondankertjes die bijgeleverd zijn (model wat aan de buis blijft zitten) hebben niet dezelfde maat als de buis van de boog... blijven er dus niet opzitten.

Ik vrees dat ik nog wat schone taken heb:
Uitspanlijnen achter vervangen door langere exemplaren (waarom zijn ze in hemelsnaam zo kort dat ik de muur er niet recht mee kan krijgen??
Haringen aan de kop kant dichtknijpen in de bankschroef (Waarom geen passende haringengeleverd?? En oh ja een paar extra voor de voorwand was wel zo handig geweest :-))
Grondankertjes... naar de maat van de buis tapen, of bestaat er een passend model...

Zo veel details die gewoon niet kloppen....... ben echt teleurgesteld, maar wel overtuigd dat dit het model is wat ik wil hebben!
Zal later nog wat foto's uploaden.

Ruud.

Profiel Persoonlijk album  

Berichttitel: Re: Kuifmees niet goed uit te spannen.
BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 09:57 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 22
Hoi Ruud,

Ik zou zeggen: gevalletje teruggaan en De Waard jou laten uitleggen wat je fout doet.
Als het " aan jou ligt" weet je daarna hoe het moet.
Als het aan de tent ligt kunnen ze er wat aan doen.

Ik zou voor de zekerheid ff bellen...

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 10:51 
Rookie

Dankjewel voor je reactie, teruggaan is uiteraard een optie waar ik gebruik van zal maken. Ik ga zelf bijvoorbeeld geen langere lijnen kopen voor een tent van deze prijs.. maar ik heb zo het vermoeden dat er op dit forum aardig wat expertise aanwezig is waar ik misschien iets aan heb.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 11:21 
Very Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 74
Hi Ruurd,

Ik ben benieuwd naar je foto's :roll:

Als eerste, een nieuwe tent krimpt echt behoorlijk als ie voor de eerste keer nat wordt, laat je hier niet door afschrikken. Hoe vaker de tent nat is geweest, hoe minder hij zal krimpen. Daarnaast staat een tent over het algemeen nooit mooi voor de eerste keer, op de één of andere manier moet de tent nog zetten.

Ludus schreef:
Ik heb van alles geprobeerd, voorover trekken, achterover trekken, Boog korter en meer rechtop, boog langer en schuiner, echt niks helpt.

Het is bij de kuifmees vooral belangrijk om de boog naar voren te trekken, dus niet voorover, maar daar waar de boog op de grond staat naar voren trekken (en vastzetten) zodat je de muurtjes strak trekt.

Ludus schreef:
Nog een dingetje... de grondankertjes die bijgeleverd zijn (model wat aan de buis blijft zitten) hebben niet dezelfde maat als de buis van de boog... blijven er dus niet opzitten.

Deze ken ik niet.... Heb je een foto? Ik heb van die standaard losse grondplaatjes waar je de stok in zet.

Ludus schreef:
Sowieso kan ik hem aan de achterkant niet goed spannen want eigenlijk zijn de lijnen aan die kant gewoon te kort

:shock: Mocht je er met de winkel niet uitkomen laat het dan even weten, ik wil als 'second opinion' onze tent wel even uitrollen en meten hoe lang de lijntjes van onze kuifmees zijn.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 12:11 

Afbeeldingen: 40
Heb je foto's gemaakt? Die kunnen vaak helpen hier.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 12:48 
Rookie

@ Saskia, foto's komen vanavond. Dankjewel.
@ Frans, Dat ie de eeste keer erger zou krimpen had ik wel verwacht. Had m ook expres heel los gezet. Hoopte eigenlijk dat het zich door het nat worden wat zou zetten. Dat viel een beetje tegen.
Boog vooruit trekken aan de onderkant had ik dacht ik wel gedaan. Muren aan de zijkant stonden dan ook wel mooi strak
Maten van de lijn aan de achterkant zal ik vanavond nog even meten... hij hangt toch te drogen :-)

Even in het algemeen.. het is écht een te gekke tent. Heel slim ontworpen en heerlijk knus om in te leven. Het zijn alleen de details waar ik wat last mee heb.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 18:11 
Very Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 74
De scheerlijnen van onze kuifmees zijn voor zover ik heb gezien rondom allemaal even lang, zo'n 60 cm

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 18:33 
Very experienced Camper

Afbeeldingen: 2
Balen zeg, wij zijn ook helemaal weg van de Kuifmees en kunnen je teleurstelling voorstellen.

Jou dingetje met de ringen en haringen herken ik wel. Zodra de kop iets is omgekruld past het oog niet meer over de kop. Tevens veel verbogen scheerlijnogen. Dit merkte ik in 2003

Mijn oplossing: nieuwe ogen laten laseren op mijn vorige werk. Van RVS en met een iets groter gat.
Werkte zo goed dat ik ze heb overgezet op onze nieuwe Albatros, nadat de oude verkocht was.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 18:50 
Rookie

Frans H schreef:
De scheerlijnen van onze kuifmees zijn voor zover ik heb gezien rondom allemaal even lang, zo'n 60 cm

Net even gemeten. Helemaal uitgetrokken bij mij ook 55 tot 60 cm inclusief de ring. Blijkbaar dus de standaard maat, maar ik vind dat erg kort om m goed uit te spannen.
Bedankt!

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 18:50 
Rookie

bjsribbink schreef:
Balen zeg, wij zijn ook helemaal weg van de Kuifmees en kunnen je teleurstelling voorstellen.

Jou dingetje met de ringen en haringen herken ik wel. Zodra de kop iets is omgekruld past het oog niet meer over de kop. Tevens veel verbogen scheerlijnogen. Dit merkte ik in 2003

Mijn oplossing: nieuwe ogen laten laseren op mijn vorige werk. Van RVS en met een iets groter gat.
Werkte zo goed dat ik ze heb overgezet op onze nieuwe Albatros, nadat de oude verkocht was.

Klinkt als een plan! Dankjewel.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 19:14 
Rookie

Foto's!

9742

9741

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 19:25 

Afbeeldingen: 29
bjsribbink schreef:

Klinkt goed. Idee voor de forumshop? ;-)

De huidige halfronde haringen die de Waard levert zijn inderdaad niet heel goed en de kop is te groot voor de ringen. Gelukkig zijn de oude en m.i. betere Umefa haringen gewoon online te bestellen (nog voordeliger ook). Zelfde geldt voor de rotspennen.

Die afwerking en details herken ik helaas ook. Als ik de naden op onze nieuwe Varioluifel voor de PD vergelijk met de naden op de PD zelf (2002) dan zie je duidelijk verschil. Grovere steek en zeker niet strak op de varioluifel. De haringen die geleverd werden bij de vario heb ik lachend in de winkel laten liggen. Net als de zinken (!) S-haakjes. Buigen al uit als je er naar kijkt.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2016, 21:39 
Very experienced Camper

Ik heb helaas geen mogelijkheden meer om iets te regelen op mijn werk; ben al lang van werkgever veranderd.

Ik zal de tekening proberen te posten.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2016, 13:10 
Very experienced Camper

Afbeeldingen: 20
bjsribbink schreef:
Mijn oplossing: nieuwe ogen laten laseren op mijn vorige werk.

Dat klinkt wel erg drastisch: dus als ik zie dat mijn tent niet goed staat moet ik mijn ogen laten laseren :!: :lol: 8)

BerichtGeplaatst: 14 jun 2016, 15:52 
Very experienced Camper

Maar je krijgt er wel mooie grote ogen van! :shock:

9743

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende