Na jaren van plezier met onze vergrote zilvermeeuw hebben we hem dit jaar voor een symbolisch bedrag aan een familielid met kleine kinderen verkocht. Hij gaat op voor zijn tweede jeugd en ik weet zeker dat ze er nog jaren plezier van zullen hebben. Met zijn vijven was het een ideale tent. Nu we (weer) met zijn tweetjes op pad gaan is ie een beetje aan de grote kant.
We hebben hem vervangen door een Kuifmees. Inclusief de voorafsluiting. In de winkel in Gouda had ik wat twijfels omdat het demo model er nou bepaald niet heel strak bij stond en het naaiwerk ook niet vreselijk mooi was. Ik ben wat dat betreft een purist die vindt dat een tent mooi strak moet staan en mooi recht gestikt moet zijn.. Kies niet voor niks voor een de Waard..
De verkoper overtuigde mij dat dit een vroeg demo model was en dat de productiemodellen wel netjes strak staan en mooi afgewerkt zijn.
De tent op een veldje even opgezet en geconstateerd dat het allemaal niet zo netjes strak stond als ik gewend was. Zal wel aan mij liggen dacht ik.
Nog wat instructies gelezen (waaronder die op het forum hier) en vervolgens het afgelopen weekend voor het eerst op pad.
Geweldige tent! Geen stokken in de weg en met de voorkant gesloten meer dan genoeg ruimte om bij slecht weer met meer dan twee mensen binnen te zitten. Kunnen de kinders stiekem toch weer mee, inclusief aanhang

Alleen.. de zijranden spannen absoluut niet goed uit. Hij staat als een goedkope de waard wannabe bij. Ik heb van alles geprobeerd, voorover trekken, achterover trekken, Boog korter en meer rechtop, boog langer en schuiner, echt niks helpt. Sowieso kan ik hem aan de achterkant niet goed spannen want eigenlijk zijn de lijnen aan die kant gewoon te kort. De uitspanning staat in 1 lijn met het dak en daardoor krijg ik de muur niet goed in vorm. Daar komt bij, als het in 1 lijn staat komt alle krimp trekkracht volledig op de lijnen Na de eerste bui waarin ik de lijnen echt flink losser gezet had werden de haringen alsnog uit het zand getrokken. En de uitspanranden hingen nu nat en wel echt helemaal als een kermistent. Totaal niet meer strak te krijgen.
Details... heel onhandig dat de aluminiumringen (die overigens veel slapper zijn dan de ringen die aan de oude zilvermeeuw zaten) niet over de kop van de bijgeleverde haringen passen. Dat levert bij het afbreken weer extra schoonmaakwerk op van de ringen.
Nog een dingetje... de grondankertjes die bijgeleverd zijn (model wat aan de buis blijft zitten) hebben niet dezelfde maat als de buis van de boog... blijven er dus niet opzitten.
Ik vrees dat ik nog wat schone taken heb:
Uitspanlijnen achter vervangen door langere exemplaren (waarom zijn ze in hemelsnaam zo kort dat ik de muur er niet recht mee kan krijgen??
Haringen aan de kop kant dichtknijpen in de bankschroef (Waarom geen passende haringengeleverd?? En oh ja een paar extra voor de voorwand was wel zo handig geweest

)
Grondankertjes... naar de maat van de buis tapen, of bestaat er een passend model...
Zo veel details die gewoon niet kloppen....... ben echt teleurgesteld, maar wel overtuigd dat dit het model is wat ik wil hebben!
Zal later nog wat foto's uploaden.
Ruud.