Je laatste bezoek was
Het is nu 05 dec 2023, 16:12
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Het raadsel van de Steenloper
BerichtGeplaatst: 01 jul 2017, 09:30 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 181
Een Steenloper is best wel een zeldzaam tentje van eind jaren '80/begin jaren '90 die je nauwelijks aangeboden ziet worden. Ik heb er eentje op zolder liggen in groen KS001 doek.

Afbeelding

Toevallig kreeg ik van de week een prijslijst 1993 onder ogen en wat schetst mijn verbazing:

Afbeelding

"Nylon, dubbeldaks"..... Hè? Steenloper is toch KS001 katoen enkeldaks???

Nadere bestudering van de catalogi lijkt inderdaad de conclusie te bevestigen dat er 2 verschillende Steenlopers zijn geweest met toch wel belangrijke verschillen.

De Steenloper verschijnt voor het eerst in de catalogus 1987 met dit plaatje en omschrijving:

Afbeelding

Tot en met 1990 staat deze variant in de folders en dit is ook de tent die ik zelf heb.
In zowel 1991 als 1992 staat vervolgens de Steenloper niet(!) meer in de catalogus en dan verschijnt in 1993 de volgende Steenloper:

Afbeelding

Ná 1994 is de Steenloper helemaal verdwenen. Alleen uit de vermelding op de prijslijst blijkt dat het om een nylon Steenloper gaat. Maar hoewel de tent van het plaatje op het eerste gezicht lijkt op de eerdere Steenloper, zijn er toch ook wel duidelijk verschillen zichtbaar. Zo reiken de puntjes waar de rechte stokjes staan tot aan de grond en lijkt de boogstok nu buiten de (binnen)tent te staan op een spanband. Uit de omschrijving kun je afleiden dat de tent 5 cm hoger is geworden.

Is er iemand die meer weet over dit 2e model Steenloper????

Profiel Persoonlijk album  

Berichttitel: Re: Het raadsel van de Steenloper
BerichtGeplaatst: 02 jul 2017, 09:51 
Lampbeugelaar

Afbeeldingen: 0
Het is een hartstikke leuk tentje Sebastiaan, in beide uitvoeringen.

De ripstop uitvoeringen zoals De Waard die in een aantal jaren heeft gebracht van een aantal modellen zijn nooit zo'n geweldig succes geweest en vandaar de relatief korte "looptijd".
Die ripstop modellen waren een poging tot het maken van tentjes die je op de fiets of in rugzak zou kunnen meenemen. Ze zijn nooit zo gewild geweest omdat je over nogal wat negatieve features heen moet stappen zoals b.v. grote aantal benodigde haringen en het niet kunnen opzetten en afbreken van het buitendak los van de binnentent.

Ik ben zelf net terug van een fietstocht door Denemarken, Zweden en Noorwegen met een ripstop gesloten Zeekoet. De tent oogst overal bewondering voor vormgeving en ruimte maar als je zegt dat je 38 haringen nodig hebt om het "ding" netjes op te zetten, hoeft echt niemand meer. Je moet wel echt gedreven zijn om dan toch zo'n ding mee te slepen want het is ook de lichtste niet, en dat terwijl ik zelf nota bene 2 super lichte kwaliteitstenten op de plank heb liggen.

M.a.w. andere fabrikanten zijn altijd beter geweest in het maken en brengen van beter doordachte ripstop fiets- en rugzaktenten....

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door ecm op 03 jul 2017, 08:56, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 02 jul 2017, 17:15 

Afbeeldingen: 9
Emile schreef:
Het is een hartstikke leuk tentje Sebastiaan, in beide uitvoeringen.

De ripstop uitvoeringen zoals De Waard die in een aantal jaren heeft gebracht van een aantal modellen zijn nooit zo'n geweldig succes geweest en vandaar de relatief korte "looptijd".
Die ripstop modellen waren een poging tot het maken van tentjes die je op de fiets of in rugzak zou kunnen meenemen. Ze zijn nooit zo gewild geweest omdat je over nogal wat negatieve features heen moet stappen zoals b.v. grote aantal benodigde haringen en het niet kunnen opzetten en afbreken van het buitendak los van de binnentent.

Ik ben zelf net terug van een fietstocht door Denemarken, Zweden en Noorwegen met een ripstop gesloten Zeekoet. De tent oogst overal bewondering voor vormgeving en ruimte maar als je zegt dat je 38 haringen nodig hebt om het "ding" netjes op te zetten, hoeft echt niemand meer. Je moet wel echt gedreven zijn om dan toch zo'n ding mee te slepen want het is ook de lichtste niet, en dat terwijl ik zelf nota bene 2 super lichte kwaliteitstenten op de plank heb liggen.

M.a.w. andere fabrikanten zijn altijd beter geweest in het maken en brengen van beter doordachte ripstop fiets- en rugzaktenten....

Afbeelding

Daar staat tegenover dat je in een Zeekoet een zee van ruimte hebt :)

BerichtGeplaatst: 02 jul 2017, 17:26 
Very Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 33
Ik heb zelf een MSR Elixer 3 voor een nachtje onderweg.
Heerlijk tentje weeg niks.
Uitstekende ventilatie.
Aan weerskanten een ingang dus je hoeft niet over elkaar heen te stappen.
Vier haringen , zeer stormvast en met 2 personen een zee van ruimte.

BerichtGeplaatst: 10 aug 2020, 15:03 
Rookie

Tally-ho schreef:
Een Steenloper is best wel een zeldzaam tentje van eind jaren '80/begin jaren '90 die je nauwelijks aangeboden ziet worden. Ik heb er eentje op zolder liggen in groen KS001 doek.

Afbeelding

Toevallig kreeg ik van de week een prijslijst 1993 onder ogen en wat schetst mijn verbazing:

Afbeelding

"Nylon, dubbeldaks"..... Hè? Steenloper is toch KS001 katoen enkeldaks???

Nadere bestudering van de catalogi lijkt inderdaad de conclusie te bevestigen dat er 2 verschillende Steenlopers zijn geweest met toch wel belangrijke verschillen.

De Steenloper verschijnt voor het eerst in de catalogus 1987 met dit plaatje en omschrijving:

Afbeelding

Tot en met 1990 staat deze variant in de folders en dit is ook de tent die ik zelf heb.
In zowel 1991 als 1992 staat vervolgens de Steenloper niet(!) meer in de catalogus en dan verschijnt in 1993 de volgende Steenloper:

Afbeelding

Ná 1994 is de Steenloper helemaal verdwenen. Alleen uit de vermelding op de prijslijst blijkt dat het om een nylon Steenloper gaat. Maar hoewel de tent van het plaatje op het eerste gezicht lijkt op de eerdere Steenloper, zijn er toch ook wel duidelijk verschillen zichtbaar. Zo reiken de puntjes waar de rechte stokjes staan tot aan de grond en lijkt de boogstok nu buiten de (binnen)tent te staan op een spanband. Uit de omschrijving kun je afleiden dat de tent 5 cm hoger is geworden.

Is er iemand die meer weet over dit 2e model Steenloper????
Citaat:

ik heb de lichtgewicht nylon steenloper, en kan je wel wat foto's sturen indien nodig, deze zijn van afgelopen zomer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 aug 2020, 18:48 

Leuk en ja, graag. Even contact via pb?

BerichtGeplaatst: 10 aug 2020, 21:14 

Afbeeldingen: 348
Echt een maffe tent en bijzonder onopvallend.
Gehoord dat de Steenloper eigenlijk voor het leger was ontworpen.

"Mijn Steenloper" heeft een plaatsje in Deventer gevonden.

10734

BerichtGeplaatst: 11 aug 2020, 07:53 

Afbeeldingen: 72
boes schreef:

ik heb de lichtgewicht nylon steenloper, en kan je wel wat foto's sturen indien nodig, deze zijn van afgelopen zomer.

Mogen die ook gebruikt worden voor de Wiki?

BerichtGeplaatst: 12 aug 2020, 11:53 
Rookie

jarl schreef:
boes schreef:

Mogen die ook gebruikt worden voor de Wiki?

ja hoor, geen probleem!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 aug 2020, 14:12 

En hier dan de Steenloper II in ribstop-nylon van Boes:

Afbeelding

En ter vergelijking de katoenen KS001 versie:

Afbeelding

Achter- en zijkant:

Afbeelding

Aan de achterzijde (die nu dicht is!) een rits wat toegang geeft tot een bagagepuntje:

Afbeelding

Dank aan Boes voor de foto's! De volgende keer dat ie opgezet wordt maakt hij ook nog foto's van de binnenzijde.
Leuk dat er toch nog wat te ontdekken valt in de oudere modellen :biertje:

BerichtGeplaatst: 12 aug 2020, 21:31 
Very Highly experienced Camper

Afbeeldingen: 40
Foto's van boes zijn niet te zien ... alleen een grijs cirkeltje met een dwarse streep ...

BerichtGeplaatst: 13 aug 2020, 07:45 

Nu wel?

BerichtGeplaatst: 13 aug 2020, 08:17 
Lampbeugelaar

Afbeeldingen: 0
Zo vind je ze tegenwoordig nog maar zelden.

Tally-ho schreef:
ribstop-nylon

Misschien een beetje " mierenneukerig" :roll: maar ik lees vaker de term "Ribstop", maar dit moet zijn "Ripstop" hetgeen vrij vertaald betekent: "Scheurstop".
Dwz. als er een gaatje in het (nylon) doek zit dit niet zo maar verder scheurt, tenminste als je er van af blijft. Dit is te zien aan de wafeltjesstructuur in het doek. Ontbreekt die wafeltjesstructuur, dan heb je gewoon een "(nylon)plastic zak".

M.a.w. in ripstop nylondoek zitten extra versterkingsdraden verweven die inscheuren en verder scheuren tegengaat.

Zoals gezegd misschien een beetje "mierenneukerij" desalniettemin, goed bedoeld voor de duidelijkheid :wink:

Laatst bijgewerkt door ecm op 13 aug 2020, 08:47, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 13 aug 2020, 08:18 

Afbeeldingen: 215
Foto's zijn nu goed te zien!

BerichtGeplaatst: 13 aug 2020, 21:03 
Moderator

Afbeeldingen: 326
Emile schreef:
Dit is te zien aan de wafeltjesstructuur in het doek. Ontbreekt die wafeltjesstructuur, dan heb je gewoon een "(nylon)plastic zak".

Tja dat noem ik dan 'dan het je gewoon een nylon tent' in plaats van 'dan heb je gewoon een (nylon)plastic zak'.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende