Je laatste bezoek was
Het is nu 09 sep 2024, 08:31
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koken op gas
BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 19:11 
Rookie

Hoi hoi,

Dit jaar is het zover meerdere familieleden gaan tegelijkertijd op vakantie. Helaas pindakaas er moet wat bijgekocht worden want niet alles is zo vaak dubbel dat het te leen is bij pa en ma.

Nu dacht ik op marktplaats wel een goedkope blauwe fles te kopen, maar iemand maakte mij wijs dat het opnieuw vullen in verhouding tot andere opties duur was.

Vorig jaar ging een 904 of een 907 campinggaz mee de fietstas in (stoel en tent op de bagagedrager). En kookte ik op een pitje. Wens is toch wel om op twee pitjes te koken (14 dagen is wel lang). Er is nu een heuse fietskar gekocht.

Wat raden jullie mij aan? Qua merk en formaat en kookplaatje/opzet stuk voor twee pitten. Het liefste wel licht in gewicht er zijn enorme gasflessen van 10 kg maar het moet wel mee op de fiets. Voor mij is stabiliteit van het geheel wel belangrijk. Ik zit niet te wachten op een pitje waar een pannetje op staat te wiebelen. Ooit als kind heet water over mij heen gehad doordat ik tegen tentdoek viel, dus ben in wezen net iets voorzichtiger/angstiger dan een doorsnee persoon. Gebruik bijvoorbeeld altijd een lange aansteker ipv lucifers.

Profiel  

Berichttitel: Re: Koken op gas
BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 20:02 
Very experienced Camper

Waarom koken op gas?
Benzine (coleman b.v.) is lichter en overal verkrijgbaar.
Of een Trangia (spiritus) erg stabiel en veilig. Gasfles is altijd redelijk lomp en zwaar.

Als het echt gas moet zijn zoek san op marktplaats eens op campingaz brander voor de CV gasblikken. Wegwerp maar met venniel. Wij hebben er 1 die met poten is uitgerust die staat erg stabiel, atabieler dan een brander die alleen op zijn tankje staat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 21:07 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 83
Butagas heeft ook als nadeel dat het bij lagere temperaturen niet werkt. (Lager dan 5°C)

Ik kook op een msr dragonfly op wasbenzine. Werkt als een dolle en maakt zoveel lawaai dat iedereen weet dat je kookt.

Versleten: kuifeend visdief 160g
Verkocht: vergrote zilvermeeuw 2002

En nog 5 andere lichtgewicht tenten.

Profiel Persoonlijk album  

BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 21:12 

Afbeeldingen: 348
Zelf kook ik graag op een 904 tank met een Super Carena brander van 3000 Watt.
Super stabiel alleen al door de tank.

Maar je kan ook bijvoorbeeld een tweepits gasstel kiezen en deze van gas laten voorzien via het Power-Pak van Cadac.

https://www.cadacinternational.com/nl/p ... power-pak/

Maar onderstaand is wellicht ook een mooie oplossing.

https://www.decathlon.nl/p/kooktoestel- ... 19&c=ZWART

Hier in Rotterdam is er een lege 904 tank beschikbaar voor 10,= euro

Laatst bijgewerkt door Peu204 op 19 jun 2019, 11:34, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 22:25 

Afbeeldingen: 72
Als ik alleen ben gebruik ik altijd mijn trangia
https://trangia.se/en/

Lekker compact, licht en alles bij elkaar. Fles spiritus erbij en klaar. En spiritus is overal te koop. Trangia heeft ook een ultra klein setje dat je als 2e pit kunt gebruiken.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 06:10 
Highly experienced Camper

Ik heb hier nog een Campingaz Base Camp en een lege 907 staan. Mag samen voor 20,- weg. Moet alleen nog een slang bij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 10:30 
Rookie

Waarom gas, goede vraag omdat ik het zo gewend ben. Ik heb even gekeken naar de trangia ik vind het er best mooi uit zien, maar klopt het dat je de vlam niet makkelijk kunt regelen qua sterkte, pit eruit halen en half dicht doen en dan er op doen?

Verder nog een vraagje over in hoeverre is het een gesloten systeem. Als de gasfles dicht is, is hij dicht. Stel ik loop er tege aan en hij valt gebeurt er niks. Hoe zit dit met de andere systemen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 10:46 

Afbeeldingen: 29
De trangia is minder goed te regelen maar dat went. Qua gemak “net als thuis” is benzine een handig alternatief. Overal te koop en bijvullen is nooit een probleem. En je hoeft geen zware gastank mee te slepen.

Qua veiligheid maakt het niet veel verschil. Als het mis gaat explodeert gas en benzine geeft een dikke fik. Kies maar wat je voorkeur heeft. Bij normaal gebruik en gezond verstand is de kans klein dat het misgaat.

Verder is er al veel geschreven op het forum over benzine vs gas. Even zoeken levert je veel informatie op.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 12:59 

Afbeeldingen: 215
Wij zijn al jaren tevreden met onderstaand kooktoestel. Hier kan een 907 en 904 gasfles onder.

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... ousPage=lr

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 13:34 

Afbeeldingen: 40
Wij zijn al jaren gaskokers. Maar dan wel op een éénpitters voor weekenden met kleine gasflesjes 901, geen prik of schroef. Voor langere tijd een driepits, die is te groot voor de op de fiets.

We hebben wel een éénpits coleman, die gaat ook wel mee, maar ik kan deze niet op druk krijgen door artrose en artritis in beide handen. Ik ben dan afhankelijk van m'n man.

Laatst bijgewerkt door saskia.v.h op 21 jun 2019, 12:44, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 15:46 

Afbeeldingen: 72
nijntjepluis schreef:
Waarom gas, goede vraag omdat ik het zo gewend ben. Ik heb even gekeken naar de trangia ik vind het er best mooi uit zien, maar klopt het dat je de vlam niet makkelijk kunt regelen qua sterkte, pit eruit halen en half dicht doen en dan er op doen?

Verder nog een vraagje over in hoeverre is het een gesloten systeem. Als de gasfles dicht is, is hij dicht. Stel ik loop er tege aan en hij valt gebeurt er niks. Hoe zit dit met de andere systemen?

Bij Trangia is de vlam minder sterk, koken gaat daardoor wat trager waardoor de noodzaak om te regelen minder is. Ik gebruik eigenlijk altijd vol vermogen en dat werkt prima, het enige wat ik lastig vind is om pannenkoeken te bakken op een trangia.

Je vult de brander voordat je begint met koken en over het algemeen heb je dan genoeg. Zit er nog spiritus in de brander dan kun je als hij is afgekoeld de deksel erop schroeven en is hij afgesloten. zit er nog een beetje in en dat wordt omgestoten vervliegt het vrij snel.
Ik heb gas, benzine, hout en spiritus branders maar de Trangia is mijn favoriet, heerlijk relaxed, stabiel, complete set met pannen, overal brandstof te krijgen voor weinig geld en werkt altijd.
Op Youtube vind je heel veel filmpjes over de trangia, ook in vergelijk met gas en benzine.
10580

BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 04:58 
Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 70
Je zou ook dit kunnen overwegen. Deze pitjes staan mega staboel, in Nederland zijn de busjes gas zeer goed verkrijgbaar, ze zijn licht en je hoeft hier niet met een aansteker te kloten. Het enige is dat je er nooit een te grote pan op mag zetten omdat je dan kans hebt dat het gastankje op gaat warmen. Maar eigenlijk elk camping pannetje is niet van dat formaat dat dat kan gebeuren.
Zelf heb ik hier jaren op gekookt na 2x met 907 met enkele brander op vakantie te zijn geweest, vond dit toch een stuk handiger er stabieler. Ben nu over gestapt naar een Coleman 413, niet echt iets voor op de fiets hehe

https://www.obelink.nl/outwell-appetize ... tUQAvD_BwE

Misschien is het ook een idee om iets te (laten) maken daardoor je meer stabiliteit kan krijgen mbt je kooktoestel.
Ik kan je zorgen volledig begrijpen namelijk daar ik zelf een ongeluk heb gehad met spiritus.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2020, 21:17 
Very experienced Camper

Kijk eens naar LPG, prijstechnisch zeer interessant. Tanks zijn wel groot... maar ja gas heb ik toch nodig om op te BBQ'en en alles kan uit één tank dus dan valt het mee. En koelen kan ik er ook nog op, waardoor de keuze heb geen stroom te nemen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 jul 2020, 08:56 

Afbeeldingen: 29
LPG is natuurlijk een aantrekkelijk alternatief alhoewel je je kan afvragen of het uit kan een relatief dure LPG tank te kopen. Als je het gas ook zoals Havana voor bijv. de BBQ gebruikt is het aantrekkelijker.

Denk er wel om dat het NL niet is toegestaan om een losse LPG tank te vullen. En je mag hem volgens de wet alleen gebruiken voor andere doeleinden als de tank in het buitenland (!) is gevuld.

De wetgeving hierover is (nog) wat onoverzichtelijk en onlogisch. LPG in NL mag enkel gebruikt worden als aandrijving en om het voertuig te verwarmen. Ook in een camper is het formeel niet toegestaan om LPG te gebruiken voor bijvoorbeeld koken en koelen. Maar dus wel als de tank in het buitenland gevuld is (?).

Allemaal niet heel logisch terwijl volgens mij een dubbel beveiligde LPG tank veiliger is dan een campingaz fles of zo’n prikblikje.

BerichtGeplaatst: 12 jul 2020, 21:58 
Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 70
Nadeel van LPG is dat het een mengsel is van propaan en butaan, en vaak is je kook toestel enkel 1 van de 2 waardoor de tank niet geheel leeg raakt en dus 1 van de 2 achter blijft in de tank. Hierdoor word je tankinhoud steeds kleiner...

Daarbij een LPG tank op de fiets mee nemen...........

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende