Je laatste bezoek was
Het is nu 04 dec 2023, 14:32
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jul 2007, 19:58 
Very Extremely experienced Camper

Afbeeldingen: 63
Gefeliciteerd hoor met jullie aankoop en ik wens jullie nog heel veel leuke vakanties met de tent(zodat wij nog vele leuke reisverslagen kunnen lezen :wink: )

Profiel Persoonlijk album  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2007, 14:58 
Moderator

Afbeeldingen: 304
Gelukkig maakte je goede afspraken! :wink:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 aug 2007, 06:49 

Afbeeldingen: 72
Hoi Sarah,

Gefeliciteerd met je aankoop!!

Jarl

Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: 10 aug 2011, 18:41 
Rookie

JanH schreef:
Als rekenhulp zou ik mehier eens goed in verdiepen als ik jullie was.

Ik zie steeds een suggestie voor een rekentable, maar als ik het aanklik bestaat hij niet meer. kan iemand me vertellen of ik dit nog kan inzien ergens?

Profiel  

Berichttitel: Re: waar op letten bij aankoop 2de hands?
BerichtGeplaatst: 10 aug 2011, 22:25 
Highly experienced Camper

Ik was 'm toevallig ook aan het zoeken omdat we er wellicht een 2e :dw: bij willen kopen.

Hier heb ik 'm nog terug kunnen vinden.

Download link voor de waarde berekening voor een De Waard:
http://www.dewaardforum.nl/downloads/dwberekening.xls

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 aug 2011, 16:52 
Highly experienced Camper

Super, dat is een fijn tabelletje!

Dit forum is écht een aanwinst. Blij mee!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 jul 2016, 22:08 
Experienced Camper

Ik klik mij nou al een paar dagen door dit forum en wordt toch mijn vraag niet los... Wij staan op het punt om een Albatros te kopen.

We wonen in Duitsland en ik heb hier in de buurt iemand gevonden die (naar eigen zeggen) zelf De Waard fan is, veel kampeert en van Nederlandse collega’s een paar tenten "geërfd" heeft. De tenten hebben een groene of een bruine voorkant en zijn volgens de verkoper van begin jaren negentig. Ik vind alleen de prijzen ietwat verdacht, want behoorlijk laag. Voor 300€ verkoopt hij een Albatros met gordijn, 2 zijluifels en een zonneluifel. Eentje heeft meerder kleine reparaties in de kuip, maar ze zijn allemaal zonder vlekken of gaten in het doek.

Dit weekend gaan we er heen om ze te bekijken. Ik weet nog niet of hij ook kan zeggen hoeveel sta-weken ze hebben, maar loont zich een tent van bijna dertig jaar nog? Hoe zit dat met de waterdichtheid? Ik heb hem al wel gemaild dat ik bij een lekkende tent mijn geld weer terug wil hebben, maar heb daar nog niets op gehoord.

Bij het bezichtigen is er jammer genoeg ook geen ruimte om hem helemaal op te zetten... Uitrollen moet wel lukken en ik heb hier ook al bruikbare tips gevonden van waar ik op moet letten. Zijn er nog echte dooddoeners? Dingen die het (bijna) niet waard zijn om te repareren? Een gaatje in een zonnenluifel zal mij niet zo storen als een gaatje boven het slaapgedeelte, maar misschien hebben jullie nog belangrijke tips? Drukkers uitgescheurd in de kuip? Is zoiets te repareren? Vragen, over vragen, over vragen...

Wat zeggen de kenners? Doen (met de waterdicht-garantie), dan heb je een koopje, of kan het voor dat geld kan het eigenlijk niet zijn?

PS: Ik zal mij elders nog iets uitvoerlijker voorstellen, maar wou deze snel toch zo snel mogelijk gesteld hebbben ;)

Profiel  

Berichttitel: waar op letten bij aankoop 2de hands?
BerichtGeplaatst: 13 jul 2016, 22:43 
Extremely experienced Camper

Welkom! Neem in ieder geval geen tent met het weer erin. Staweken maakt vaak meer uit dan leeftijd. Zelf zou ik niet iets kopen wat ik niet vertrouw, en als je een beetje meer betaalt voor een gatenloos exemplaar, bespaart dat veel moeite (ik zou doek niet zelf kunnen fiksen, bijvoorbeeld) en ergernis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 jul 2016, 22:51 

Afbeeldingen: 29
lastig te beoordelen op basis van de informatie die je geeft. Bruin en groen zou goed begin jaren '90 zijn. Als vuistregel laat ik een tent met schade aan het doek altijd liggen. Ook afgescheurde lusjes, gaten in het horgaas, etc., etc., zijn een no go. Gaatjes in de kuip zijn eenvoudiger te repareren maar als er meerdere in zitten ga ik toch denken.

Bijzonder goedkoop vind ik nu ook niet direct. Als de tent van 30 jaar oud aantoonbaar weinig gebruikt is, geen schade heeft en met de genoemde opties is €300,-- wellicht redelijk maar als ze al een (half) kampeerleven achter de rug hebben dan is het snel te veel.

In theorie is een tent van 30 jaar natuurlijk economisch dood (heeft geen waarde meer). Echter in zeer goede staat zal een liefhebber er allicht €300 voor willen betalen. Maar iemand die snel een tent wil kopen (het is bijna vakantie tenslotte) en weinig keus heeft is vaak bereid (te) veel te betalen. Daarnaast zijn er verkopers die oprecht denken dat een de Waard het eeuwige leven heeft en ook een eeuwige waarde heeft. M.a.w., laat je niet gelijk gek maken.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2016, 23:01 
Experienced Camper

Heerlijk, direct al twee reacties!

Ik ga er ook meer heen met de gedachte om het eerst te bekijken. Een vooral niet om er persé een te moeten kopen. Dat ze economisch dood zijn snap ik inderdaad. De verkoper vertelde natuurlijk heel enthousiast dat De Waard tenten gruwelijk lang mee gaan, doen ze misschien ook wel, maar dan is inderdaad 300 euro voor een tent die nog twee sta-weken heeft en niet goed waterdicht meer is natuurlijk ook gewoon weggegooid geld.

Dank ook voor de tips m.b.t. afgescheurde lusjes en horgaas met gaten. De verkoper vertelde mij dat de doeken bij alledrie de tenten nog intact is en ook geen reparaties heeft gehad. Alleen de kuip van een van de tenten had (meerdere kleine) gaatjes, maar die zijn allemaal gerepareerd. Wat betreft de sta-weken heb ik hem zo net per mail nog naar gevraagd, maar ik vrees dat ie daar weinig over kan gaan zeggen... Maar wie weet.

Ik merk in ieder geval wel dat 300 toch noch een deftige prijs is... Ik denk dat ik dan maar de mooiste uitzoek die hopelijk puntgaaf doek, kuip en horren heeft en er dan 250€ of misschien zelfs 200€ van kan maken. Ik moet er namelijk ook in totaal nog twee uur voor rijden (1 uur heen, 1 uur terug).

Profiel  

Berichttitel: waar op letten bij aankoop 2de hands?
BerichtGeplaatst: 14 jul 2016, 05:47 

Afbeeldingen: 29
Die tent in Maasbracht ziet er niet heel schoon uit. Op één van de foto's zelfs heel vies. De vlekken/kringen in het doek die je ziet bij de foto's van de natte tent ontstaan doordat het water al echt in het doek trekt. Op een gegeven moment slaat dit natuurlijk door. Bovendien is het echt een oudje. Wit horgaas in de deur plaats de tent naar het begin van de jaren '80 en daarvoor. Tent heeft denk ik al een rijk kampeerleven achter de rug.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2016, 07:13 

Afbeeldingen: 22
3 tenten samen voor 300 euro zou best een optie kunnen zijn.....

Als een tent echt goed is kun je er natuurlijk zo nog 20 weken mee voort. Dan is 300 euro een leuk prijsje.
Maar als ze "nog steeds niet beschadigd" zijn, klinkt mij dat als zeer veel gebruikt.

Je zegt veel kampeerervaring te hebben. Ruik en voel goed.
En bij twijfel: niet doen.
Liever nog een weekje nadenken en alsnog die kant op rijden dan na een weekje balen dat je je geld hebt uitgegeven

Succes er mee, we horen (en zien) het graag.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2016, 08:40 
Experienced Camper

[quote="Etienne"]3 tenten samen voor 300 euro zou best een optie kunnen zijn.....[/quote]

Haha, dat zal het niet zijn :(

Hartelijk dank voor de reacties.Net antwoord gekregen van de verkoper:

De tenten zijn van begin jaren negentig. Grijze horren en hebben ca. 25 sta-weken (lijkt mij lastig te bepalen en toevallig dat ze allemaal ongeveer even lang hebben gestaan, maar goed). Als ze ondicht zijn wil hij hem ook terug nemen (maar daar gaat ie niet vanuit). Verder krijgt hij er vandaag nog een die 16 jaar oud is en een binnentent heeft. Wil hij nog even bekijken en heeft een vraagprijs van 480€.

Gisteren heb ik dan nog een bod uitgebracht op een (serieuze en geloofwaardige) marktplaats advertentie in Maastricht. Albatros van 2002 (eerste eigenaar, bon aanwezig), 39 sta-weken, binnentent, varioluifel, 2 zijluifels en 2 opberggordijnen. Grootste manko: een scheurtje naast een naad. Heb gevraagd of dat in een luifel zit of echt in het tentdak... Is zoiets te repareren? Volgens de rekentabel heeft ie een restwaard van 430€, ik heb maar 375€ geboden. Voorlopig...

Man, ik zie door de tenten de camping niet meer... Ik heb mijzelf eigenlijk een budget van hooguit 350 gezet. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 jul 2016, 10:49 
Tentspotter

Afbeeldingen: 1
scheurtje??? lekker laten liggen (vind ik)

BerichtGeplaatst: 14 jul 2016, 12:52 

Afbeeldingen: 63
[quote="flim"] Ik denk dat ik dan maar de mooiste uitzoek die hopelijk puntgaaf doek, kuip en horren heeft en er dan 250€ of misschien zelfs 200€ van kan maken. Ik moet er namelijk ook in totaal nog twee uur voor rijden (1 uur heen, 1 uur terug).[/quote]
Dat jij er ver voor moet rijden is natuurlijk niet het probleem van de verkoper en heeft geen invloed op de staat of de prijs van de tent, toch?

[quote="flim"]Gisteren heb ik dan nog een bod uitgebracht op een (serieuze en geloofwaardige) marktplaats advertentie in Maastricht. Albatros van 2002 (eerste eigenaar, bon aanwezig), 39 sta-weken, binnentent, varioluifel, 2 zijluifels en 2 opberggordijnen. Grootste manko: een scheurtje naast een naad. Heb gevraagd of dat in een luifel zit of echt in het tentdak... Is zoiets te repareren? Volgens de rekentabel heeft ie een restwaard van 430€, ik heb maar 375€ geboden. Voorlopig...[/quote]
Ook een tent van 2002 met 39 sta-weken en een scheur zou voor mij niet aantrekkelijk zijn.
Neem iets meer de tijd en koop iets "jongers en beters" want dat is best te krijgen voor jouw budget

Sorry, ik weet niet waarom m'n quotes zo raar doen....

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende