Aangezien regelmatig gevraagd wordt naar instructies voor het gebruik van Coleman appliances hierbij de instructie zoals ik deze heb gekregen van
. Voor aanvullende vragen kunnen jullie hem een PM sturen.
ONDERHOUDS- EN GEBRUIKSINSTRUCTIES COLEMAN BENZINETOESTELLEN.
Benzinetoestellen algemeenColeman® benzine kooktoestellen en –lantaarns zijn, met uitzondering van enkele modellen, te gebruiken met zowel loodvrije benzine als met Coleman® fuel. Om extra slijtage van uw toestel te voorkomen is het raadzaam, bij veelvuldig gebruik van loodvrije benzine, ook regelmatig Coleman® fuel te gebruiken.
Deze brandstof zorgt ervoor dat uw toestel “schoonbrandt”. Voor beide brandstoffen geldt dat deze aan bederf onderhevig zijn, wanneer er contact met zuurstof is. Gebruik daarom geen brandstof die ouder is dan 3 maanden (m.u.v. onaangebroken flessen Coleman® fuel, dit kan gele vlammen en roetvorming tot gevolg hebben.
Vullen van de tankGebruik voor het vullen van de brandstoftank altijd een trechter met filter om te voorkomen dat zand en vuil schade aan het toestel toebrengen. Vul de tank nooit met meer brandstof dan in de gebruiksaanwijzing staat aangegeven.
Op druk brengenControleer voor het oppompen van het toestel of de kraan gesloten is en de tankdop voldoende is dichtgedraaid.
Voor het goed functioneren van het toestel is het van belang de juiste hoeveelheid druk in de tank te brengen door 30 x te pompen volgens de aanwijzingen op het toestel of in de gebruiksaanwijzing. De pompcup dient u regelmatig te voorzien van olie via het daarvoor bestemde gat in het pompgedeelte.
Haal na ieder gebruik en zeker tijdens vervoer de druk van de tank, nadat het toestel is afgekoeld, door de tankdop los te draaien.
Opbergen in de winter of tijdens lange stilstandAls het toestel gedurende langere tijd niet gebruikt wordt, bijvoorbeeld in de winter, kan de brandstof in de tank blijven. Deze zal gedurende de periode bederven, maar zorgt ervoor dat een aantal onderdelen vet blijven. Voor het eerste gebruik hierna dient u de oude brandstof uit de tank te verwijderen en, bij voorkeur, te vervangen door Coleman® fuel.
Coleman benzinelantaarnsControleer voor het aansteken of het gloeikousje heel is. Een gaatje of scheurtje geeft het risico dat na het aansteken de vlam het glas raakt en hierdoor mogelijk zal gaan scheuren. Ook kan een kapot gloeikousje een ploffend geluid veroorzaken.
Ga bij enige twijfel over tot het vervangen van het gloeikousje. Raadpleeg hiervoor de gebruiksaanwijzing van het toestel.
Coleman benzinetoestellen aanstekenZorg ervoor dat de tankdop gesloten is, de juiste druk in de tank is gebracht en de brandstoffles uit de buurt is. Steek een lucifer aan, draai de kraan voorzichtig open, ongeveer tot de helft, totdat de gloeikous of brander vlam vat. Wacht met het doven van de lucifer tot het toestel blijft branden. Houd tijdens dit proces uw hand aan de kraan om direct te kunnen reageren.
Pas als de generator de juiste temperatuur heeft bereikt kan de kraan verder geopend worden.
Wordt de kraan tijdens het aansteken te ver geopend, dan zal het toestel als het ware “verzuipen” en een onrustig vlambeeld geven met veel gele vlammen.
Als na gebruik de kraan wordt dichtgedraaid, zal er nog restverbranding plaats vinden. Laat daarom het toestel staan, voordat dit verplaatst wordt, totdat de vlammen volledig verdwenen zijn. Dit proces kan enige minuten in beslag nemen.
Een
uitzondering vormt het Coleman-kooktoestel met dubbele brander. Ga voor het aansteken als volgt te werk: breng de juiste hoeveelheid druk in de tank en controleer of de linker brander gesloten is.
Houd dan een brandende lucifer bij de rechter brander en draai de kraan enkele slagen open totdat deze ontbrandt. Zorg voor een zo klein mogelijke vlam. Let op dat de choke tijdig wordt dichtgedraaid indien deze gebruikt wordt. Wacht met het verder opendraaien van de kraan totdat een blauwe vlam zichtbaar is. Het volledig openen van de kraan is alleen mogelijk als beide branders in gebruik zijn. Draai, voordat de linker brander wordt gesloten, de (hoofd)kraan iets verder dicht om te voorkomen dat de rechter brander teveel brandstof krijgt.
Kijk ook op
http://www.coleman-eur.com