Je laatste bezoek was
Het is nu 01 dec 2023, 04:48
Toon onbeantwoorde berichten
Toon actieve onderwerpen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voorstellen + vraag lekkage ZM
BerichtGeplaatst: 19 mei 2021, 12:23 
Rookie

Dag allen,

Hierbij mijn eerste bericht op het forum. Kort voorstellen...
Wij zijn een stel van net geen 30, wonend in Gent (B). Mijn ouders hadden (hebben) sinds 30 jaar een Tureluur. De tent heeft van nieuw af een wat muffe geur gehad, maar is nog goed en wordt van tijd tot tijd nog gebruikt. Mijn lief sliep als kind in een Jan van Gent in Zuid-Frankrijk. Die tent is vanwege lekkage doorgegeven aan de plaatselijke chiro.
Enfin, voor ons beiden is een De Waard een bekend fenomeen van kindsaf, en synoniem met de zomervakantie.

Zoals te verwachten valt kom ik op dit forum terecht met een vraag, en wel een over lekkage... na doorzoeken van het forum blijk ik daarmee niet de eerste te zijn, zoals vermoed. Maar ik leg toch graag even aan jullie voor.

Dit voorjaar kochten we een Zilvermeeuw van de 2de eigenaar. Voor het geld dat we ervoor betaalden verwachten we geen tent in nieuwstaat. De tent ziet er wel netjes uit, en de mensen van wie wij kochten boezemden vertrouwen in: zorgzaamheid bij bezichtigen en afbreken, alle accessoires aanwezig en netjes mee verpakt, zij verkochten de tent omwille van leeftijd en aankoop camperbus. De tent zal wel >25 jaar oud zijn, en zou een 3-tal zomerse staweken hebben gehad jaarlijks - althans bij de tweede eigenaar. >70 staweken is dus niet onwaarschijnlijk.

Afgelopen weekend was het zover: een eerste echte test. En wat voor één: het hele weekend heeft het onafgebroken gestortregend, 3 dagen en 3 nachten lang. En dus werd een vrees bewaarheid: lekkage. [foto's onderaan bericht]
Eerste wat opviel was het licht nat worden van de muurtjes rondom, daar waar het buitenzeil de hoek maakt. No biggie.
Op de naden van het slaapgedeelte achteraan: daar begon zich na de eerste natte nacht en dag licht druppels te vormen. Na de tweede nacht lekte het via de muurtjes ook echt wat druppels op het grondzeil.
Voornaamste lekkage vormde zich echter op de dubbeling boven de dwarsligger boven de deuren. Daar kwam bij momenten echt flink wat water afgesijpeld, om dan via natgeworden deur op het grondzeil te druppelen. Alsof het water dat via het dak naar de luifel wordt afgeleid al deels naar beneden kwam via de deuren.

Het lijkt er op dat van zodra het (opnieuw) begon te regenen, de naden zich op een halfuurtje vol water zogen en dan licht begonnen te lekken. Als ik andere berichten op het forum nalees, zou dit vnl. te maken hebben met vuil in de naden / het tentdoek. En natuurlijk de leeftijd. Van zodra de tent nat werd oogde hij wat grauwer dan bij droog weer en zonlicht (maar in geen geval zo vuil of grauw als ik weleens op campings gezien heb bij andere DW-tenten).
Nu was er wel sprake van extreem nat weer het afgelopen weekend. Met een enkele regendag per week op een Frankrijkvakantie zullen wat dweiltjes wel volstaan om het verder droog te houden. Maar in een De Waard verwacht je natuurlijk sowieso droog te zitten.

Gekeken naar de overige goede staat van de tent, en gekeken naar de tips op dit forum zijn we nu geneigd de tent tijdens een zonnig weekend op te zetten, en:
- te borstelen, vnl. op naden en thv de 'hoek' met de muurtjes
- evt. stofzuigen buitenzijde
- flink spoelen met lichte straal uit tuinslang
- flink laten uitdrogen

...om zo, op hoop van zegen, alsnog enkele droge weken uit onze 3dehands aankoop te halen.
Doen we het goed? Bedenkingen en tips hoor ik graag!

Groet en dank!
W.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  

Berichttitel: Re: Voorstellen + vraag lekkage ZM
BerichtGeplaatst: 19 mei 2021, 12:24 
Rookie

Met de foto's ging wat mis.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2021, 14:36 
Tentspotter

Afbeeldingen: 1
Welkom op het forum.
Balen dat de tent niet waterdicht is.
Maar gezien de plekken waar de lekkage is, zeg ik dat de tent op is.
Je kan het nog proberen met heel goed stofzuigen, en daarna evt impregneren.
Maar dat is een noodoplossing

Profiel Persoonlijk album  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2021, 14:40 
Tentspotter

Tent is zo wie zo ouder aan de witte hor te zien, van voor 1984.
De Waard geeft aan dat een tent 40 a 50 weken meegaat....

BerichtGeplaatst: 19 mei 2021, 17:04 
Rookie

kaatje schreef:
Tent is zo wie zo ouder aan de witte hor te zien, van voor 1984.
De Waard geeft aan dat een tent 40 a 50 weken meegaat....

Hallo, dank voor de eerste reactie.
Op de foto lijkt het gaas wit te zijn, maar in realiteit is het gaas bruin. De stokken zijn overigens donkerbruin, op het label zijn vermeld 'Uden - Heerde - Schagerbrug - Holland'. Enig idee wat dat zegt over de leeftijd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2021, 18:29 
Tentspotter

Eind jaren tachtig

BerichtGeplaatst: 16 jun 2021, 09:28 
Rookie

Het voorbije weekend alvast de tuinslang erop en met een zachte afwasborstel flink de naden geborsteld. Inderdaad verbazend wat voor vuil daar uit komt, het contrast voor en na het borstelen is verrassend duidelijk.

Het impregneren van een tent wordt op verschillende plekken als 'laatste redmiddel' beschouwd. Het was me lang niet duidelijk waarom dan, maar ik meen te begrijpen dat het de rek uit het doek haalt - vandaar de vaker aangehaalde scheurproef om te kijken of het nog de moeite kan lonen.
Voornaamste lekkage is in mijn geval op het dubbelstiksel boven de deuren. De krachten die op deze plek komen zijn m.i. beperkt vergeleken met andere naden, en risico van het lokaal impregneren van dit stiksel lijkt me dan ook beperkt.

Enfin, we gaan het zien. Eerst nog maar eens een kampeerweekend testen. Als er inderdaad opnieuw lekkage is bij het stiksel boven de deuren, dan zet ik de impregneerstap.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 jun 2021, 09:54 
Tentspotter

De plek waar het nu lekt, vangt het meeste uv licht, en doek slijt daar van.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]